Urząd Gminy Kadzidło, autor: Monika Nalewajk

.: URZĄD

.: NASZA GMINA

.: Wycieczka na Litwę

W dniach 12-14 czerwca 2014 r. uczniowie z Zespołu Placówek Oświatowych im. Papieża Jana Pawła II w Dylewie poznawali najpiękniejsze zakątki Litwy. Pierwszym punktem był Aquapark z najwyższą zjeżdżalnią na świecie. Uczniowie lubiący wodne przygody mieli okazję skorzystać z różnorodnych rozrywek i odpocząć w egzotycznym otoczeniu. Następnie odbyło się spotkanie integracyjne w Gimnazjum im. Jana Śniadeckiego w Solecznikach. Poznaliśmy historię szkoły i system nauczania. Przewodnikami po klasopracowniach byli tamtejsi uczniowie. Na koniec nauczyliśmy się podstawowych kroków tańca litewskiego. My również przygotowaliśmy prezentację naszej szkoły i regionu. Uczennice śpiewały pieśni kurpiowskie i tańczyły tańce ludowe. Na koniec zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i zaprosiliśmy uczniów do Dylewa. Pani wicedyrektor - Beata Mockienie była zachwycona pomysłem współpracy z naszą szkołą.

Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie obiektów zabytkowych Wilna i okolic. Wędrówkę rozpoczęliśmy od cmentarza na Rossie, gdzie spoczywa wiele postaci ze świata nauki, polityki, uczestników powstań narodowych i konspiracji niepodległościowej. W najważniejszym grobie, przykrytym płytą z czarnego wołyńskiego granitu, spoczywa serce Marszałka Józefa Piłsudskiego, a po obydwu stronach znajdują się groby jego żołnierzy. Do starego cmentarza przylega mały cmentarzyk wojskowy. Spoczywają tu żołnierze polscy polegli w walkach o Wilno w latach 1919, 1920, 1939, 1944. Stamtąd udaliśmy się na jedną z największych w Europie starówek. Zwiedzanie bogactwa architektury starego Wilna zaczęliśmy od ulicy Zamkowej wiodącej do Ostrej Bramy i katedry św. Stanisława. Spacerowaliśmy wąskimi i krętymi uliczkami starówki, podziwiając przepiękne obiekty, pochodzące z XV i XVI wieku i zaglądając do pełnych uroku podwórek. Byliśmy też na Górze Trzech Krzyży, będącą najlepszym punktem widokowym na panoramę miasta. Ostatnią atrakcją wycieczki był Zamek w Trokach i rejs statkiem po jeziorze Galwe. Zmęczeni, ale zadowoleni i pełni wrażeń wszyscy szczęśliwie wróciliśmy do domu.

Szczególne podziękowania kierujemy dla Pana Dariusza Łukaszewskiego, Pani Elżbiety Cekały i wielu innych sponsorów, bez pomocy których ta wycieczka nie odbyłaby się. Podziękowania należą się również Panu Pawłowi Gadomskiemu - głównemu pomysłodawcy i organizatorowi naszej wycieczki oraz opiekunom: Pani Teresie Marii Orzołek-Kaczyńskiej, Pani Dorocie Prusaczyk, Pani Edycie Laskowskiej, Pani Edycie Prusińskiej.

Tekst: Teresa Maria Orzołek-Kaczyńska

>> Zdjęcia

................................................................................................................