Powrót do strony głównej

Gimnazjaliści na wycieczce
ekologiczno-krajoznawczej

(tekst: Elżbieta Szulkowska, zdjęcia: Archiwum PG w Kadzidle)

---------------------------

W dniach 5-7 maja 2017 r. uczniowie Publicznego Gimnazjum w Kadzidle pod opieką Pań: Elżbiety Szulkowskiej oraz Iwony Puławskiej wyjechali na wycieczkę ekologiczno-krajoznawczą Szlakiem Tatarskim a także do Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Jeszcze pierwszego dnia wycieczki, tj. w piątek, zaraz po zakwaterowaniu, zwiedziliśmy muzeum regionalne znajdujące się w drewnianym, nieczynnym już kościele katolickim w Strękowej Górze.

Całą sobotę poświęciliśmy na przejazd Tatarskim Szlakiem. Zwiedzanie szlaku zaczęliśmy od dawnej tatarskiej wioski Kruszyniany, gdzie znajduje się najstarszy w Polsce muzułmański drewniany meczet z XVIII wieku. Jest to unikatowy zabytek, gdyż w granicach naszego kraju znajdują się tylko dwa tego typu obiekty (drugi - w Bohonikach). Nieopodal meczetu znajduje się nadal użytkowany cmentarz - mizar ze starymi i współczesnymi nagrobkami - macewami. Naszym przewodnikiem po meczecie i cmentarzu był Dżemil Gembicki. W Kruszynianach skosztowaliśmy tatarskiego jadła w "Tatarskiej Jurcie" oraz przejechaliśmy kilka kilometrów Szlakiem Ekumenicznym.

Kolejną miejscowością naszej trasy były Krynki, znane z 12-ramiennego ronda (w Europie jest jeszcze jedno takie rondo - w Paryżu).

W Krynkach obejrzeliśmy synagogę oraz dwa cmentarze: bardzo malowniczo położony - prawosławny oraz zaniedbany - żydowski.

Następnym punktem zwiedzania był Supraśl, który dzięki bogatym złożom borowin zyskał status uzdrowiska. Najciekawszym zabytkiem tego miasta jest monaster, którego początki sięgają XV wieku.

Ostatnim miasteczkiem, do którego zajechaliśmy w sobotę był Tykocin. Urzekła nas uroda jego uliczek i niezapomniany klimat panujący tu na każdym kroku. Sobotni wieczór spędziliśmy przy ognisku zakończonym... gwałtowną burzą.

Kilka niedzielnych godzin spędziliśmy w towarzystwie bosonogiej Biebrzańskiej Wiedźmy, czyli Agnieszki Zach. Dzięki naszej przewodniczce mogliśmy poznać piękno biebrzańskiej przyrody.

Serdecznie dziękujemy:
- Wójtowi Gminy Kadzidło, Panu Dariuszowi Łukaszewskiemu, za okazaną życzliwość;
- Pani Barbarze Targońskiej, za serdeczne przyjęcie w Ośrodku Edukacyjnym w Strękowej Górze;
- Biebrzańskiej przewodniczce - Pani Agnieszce Zach, za ciekawie spędzony czas;
- Właścicielowi Sklepu "Lewiatan" w Kadzidle za sponsorowanie wyżywienia;
- Pani Renacie Bochomulskiej za życzliwość.

---------------------------

Zdjęcia

--------------------------------------------------

::: Kliknij tu, aby przejść do strony głównej